Pages Menu
 

Categories Menu

Posted by on Kwi 12, 2020 in Kuchnia i kulinaria |

Jajka – dlaczego warto je jeść? Ile minut gotuje się jajka?

Jajka – dlaczego warto je jeść? Ile minut gotuje się jajka?

Jajka są podstawowym produktem spożywczym na całym świecie. Są bazą wielu przepisów śniadaniowych, stanowią urozmaicenie dań mięsnych oraz chętnie spożywane są jako przystawki. To również niezwykle cenne źródło wielu witamin i minerałów, które niezbędne są do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Jajka – wpływ na zdrowie

Jajka są doskonałym źródłem witaminy D, która wpływa na naszą odporność oraz samopoczucie, umożliwia również przyswajanie wapnia, który jest niezwykle istotny w procesie budowy i regeneracji tkanki kostnej. Zawarta w jajach luteina ma nieoceniony wpływ na nasze oczy i zapobiega powstawaniu wielu schorzeń. To również bogate źródło witamin z grupy B oraz witamy A, która nazywana jest “witaminą piękna” – wspomaga skórę, włosy i paznokcie. Wysoka zawartość choliny zapobiega powstawaniu nowotworów oraz wspomaga pracę mózgu. Jajka to również źródło wielu aminokwasów oraz łatwo przyswajalnego białka. Jaja są również wyjątkowo sycące i niskokaloryczne – jedno jajko zawiera około 85kcal, przez co chętnie są one przez osoby na diecie odchudzającej.

Ile minut gotuje się jajka czyli jak spożywać jajka?

Surowe jaja są najzdrowsze, jednak krótka obróbka termiczna również umożliwia przyswajanie dużej ilości mikroelementów. Ile minut gotuje się jajka, by były najzdrowsze? Z pewnością należy unikać długiego gotowania, smażenia i pieczenia – długa obróbka termiczna powoduje znaczne obniżenie zawartości składników odżywczych, a wysoka temperatura “zabija” witaminy i minerały. Najlepiej spożywać jaja na miękko lub krótko smażoną jajecznicę. Jaja na miękko wrzuca się do gotującej się wody i wyciąga po 3-5 minutach (w zależności od wielkości jaj), dzięki czemu ścięte zostaje białko przy pozostawieniu półpłynnego środka. Jaja na twardo gotować należy maksymalnie 10 minut – choć dłuższa obróbka termiczna nie powoduje zmiany smaku, czyni ona jaja znacznie mniej wartościowym pokarmem. Z jaj możemy usmażyć również omleta z warzywami lub jajeczne muffiny, świetnie sprawdzają się one jako pasta do kanapek oraz mogą być dodatkiem do innych potraw.