Pages Menu
 

Categories Menu

Posted by on wrz 29, 2021 in Kuchnia i kulinaria |

Warzywa konserwowe – sięgaj po nie jesienią i zimą!

Warzywa konserwowe – sięgaj po nie jesienią i zimą!

Nadeszła jesień, a wraz z nią praktycznie skończył się nieograniczony dostęp do świeżych warzyw. Czy to oznacza, że trzeba zrezygnować ze zdrowych posiłków? Wprost przeciwnie! Sezon jesienno-zimowy to okres, w którym nasza dieta powinna być szczególnie bogata w warzywa. Są one filarem zdrowej diety, a ta – jak wiadomo – stanowi podstawę dobrostanu całego organizmu. Jak jeść jesienią i zimą, zapewniając sobie właściwą podaż witamin i minerałów? Sięgając po warzywa konserwowe!

Warzywa konserwowe – na czym polega konserwowanie warzyw?

Sposobów na spożywanie jesienią oraz zimą warzyw, zebranych latem, jest kilka – można je mrozić, suszyć, a także konserwować. Przyjrzyjmy się, czym charakteryzuje się ten ostatni proces. Konserwowanie to przedłużenie zdatności do spożycia produktów za pomocą umieszczenia ich w słoiku z zalewą. Taka zalewa ma odpowiednie pH oraz sprawia, że zanurzone w niej warzywa nie psują się. Tak przygotowane warzywa poddaje się następnie pasteryzacji lub sterylizacji i można je wówczas przechowywać przez co najmniej kilka miesięcy.

Jak samodzielnie zabrać się do tego w praktyce? Wystarczy:

  • Umyć warzywa oraz oczyścić je z części, niezdatnych do spożycia.
  • Pokroić w kostkę lub plasterki.
  • Umieścić w przygotowanym uprzednio słoiku (zarówno słoik, jak i zakrętkę trzeba wyparzyć).
  • Zalać marynatą (woda i ocet z przyprawami, takimi jak: liść laurowy, ziele angielskie, pieprz czarny).
  • Zakręcić słoiki (niezbyt mocno).
  • Wstawić słoiki do garnka, w którym znajduje się woda (na 3/4 wysokości słoika).
  • Gotować na wolnym ogniu (długość gotowania w zależności od konkretnego przepisu).
  • Po wyjęciu słoików ostudzić je, uprzednio odwracając je do góry dnem, aby sprawdzić szczelność, i dokręcając zakrętkę do końca.

Wskazówka: słoiki nie powinny się dotykać, gdyż mogą pęknąć.

Tym sposobem możemy zapełnić całą spiżarnię prawdziwymi skarbami lata – dynia konserwowa, marchew, wszelkiego rodzaju sałatki z ogórków i innych warzywnych kompozycji, groszek konserwowy, papryka, pomidory, pieczarki, prawdziwki, buraczki, kukurydza, kapusta kiszona.

Czy samodzielne przygotowanie warzyw konserwowych to jedyna możliwość?

Rzędy zdobiących kuchenny stół słoików, nakrytych kraciastymi serwetkami, to wizja, przywodząca na myśl schyłek lata spędzanego u babci na wsi. Oczywiście wspaniale wrócić do tych wspomnień. Jednakże należy pamiętać, że kiedyś nie było tylu możliwości, co dziś. Samodzielne zbiory i przygotowywanie zapasów na zimę, stanowiły konieczność, by zadbać o zdrowie rodziny, a w zasadzie by mieć cokolwiek do jedzenia. Było to także nie lada przedsięwzięcie, gdyż – nie ma co się oszukiwać – proces pasteryzowania to czasochłonne zajęcie. Oczywiście można się o to pokusić, kiedy dysponujemy własnym ogrodem, pełnym plonów. Jest jednak rozwiązanie dla osób, które nie mają własnego ogródka lub za bardzo cenią sobie własny czas – zamknięte w słoikach lub puszkach warzywa konserwowe online, dostępne w sklepie, z dostawą pod same drzwi! Brzmi kusząco, prawda?

Cenne składniki mineralne i głębia smaku

Jakie zalety niesie za sobą spożywanie warzyw konserwowych? Oczywiście trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że nie ma nic bardziej zdrowego od świeżych warzyw, niepoddanych żadnej obróbce termicznej. Każdy proces Nie dorównają im mrożonki, warzywa suszone, ani też konserwowane. Nie o to jednak chodzi! Sęk w tym, żeby w diecie w ogóle znalazły się warzywa – nieważne pod jaką postacią. Umieszczenie warzyw w zalewie sprawia, że witaminy rozpuszczalne w wodzie pozostaną w owej zalewie. Jednakże w samych warzyw wciąż pozostaje wiele witamin, minerałów i substancji odżywczych. Ponadto zalewę także można spożywać. Co ważne i na co zwrócić uwagę w tym temacie – istnieją produkty konserwowe, gotowane na parze, co stanowi alternatywę dla zalewy. Warto zwracać na to uwagę, dokonując wyboru produktu. Warto zaopatrzyć się w zapasy, gdyż warzywa konserwowe mają zwykle długi termin przydatności do spożycia.

Jak jeść warzywa konserwowe?

Można prosto ze słoika, popijając zalewą! Tak, to nie żart. Wodę po ogórkach cenią sobie szczególnie imprezowicze, którzy budzą się z bólem głowy. Niemniej warzywa konserwowe mają bardzo szerokie zastosowanie w kuchni. Mogą posłużyć jako baza wielu rozmaitych sałatek – wystarczy pokroić warzywa, wrzucić je do miski, dodać poszatkowaną kapustę pekińską, doprawiony jogurt naturalny, łyżkę oliwy z oliwek, posypać całość solą morską i voila! Oto mamy pyszny dodatek do obiadu. Ciekawą propozycję może stanowić podawanie warzyw konserwowych na kanapkach lub z tostami. Warzywa konserwowe i wszelkie warzywne przetwory pasują także do mięs i ryb. Furorę na imprezach i spotkaniach rodzinnych robią chociażby koreczki śledziowe z warzywami konserwowymi (papryka, pieczarki itp.). Można również przygotować rybę w zalewie z warzywami konserwowymi. Nie wspominając o szybkich i łatwych do wykonania sałatkach. Słowem: przetwory warzywne to sprzymierzeńcy osób, do których niespodziewanie wpadają goście. Przetwory warzywne mogą posłużyć także jako składnik pożywnych zup. Bezsprzecznie warto po nie sięgać jesienią i zimą, kiedy dostęp do świeżych warzyw jest ograniczony.