Pages Menu
 

Categories Menu

Posted by on Kwi 23, 2020 in Kuchnia i kulinaria |

Dieta bezglutenowa okiem Dietetyka

Dieta bezglutenowa okiem Dietetyka

Dietetycy są zgodni co do jednego, jak podaje serwis o dietach dietetyk.edu.pl, dieta bezglutenowa staje się dzisiaj coraz bardziej popularna. Dużo mówi się o jej pozytywnym wpływie na zdrowie i samopoczucie, a także osiągnięcie i utrzymanie szczupłej sylwetki.

Czy tak jest w rzeczywistości i czy dieta bezglutenowa będzie dobrym wyborem dla każdego z nas?

Dieta bezglutenowa – na czym polega?

Jej stosowanie wymaga wykluczenia z jadłospisu wszelkich produktów zawierających gluten- roślinne białko występujące w niektórych zbożach. Zboża glutenowe to pszenica, żyto i jęczmień, jednak unikać należy także owsa, który chociaż naturalnie jest bezglutenowy, to może zostać nim zanieczyszczony w procesie przetwarzania.

Sama rezygnacja ze zbóż nie wystarczy, bo gluten jest obecny także w wielu innych produktach spożywczych. Dodaje się go do żywności w procesie jej produkcji, gdyż posiada cenione w przemyśle spożywczym walory- nadaje jedzeniu odpowiednią konsystencję, sprężystość i elastyczność. Zatem gluten może się znaleźć w pokarmach, które teoretycznie nie powinny go zawierać, znajdziemy go na przykład w wędlinach, serach, słodyczach, ciastkach, gotowych sosach, a nawet nabiale. Z tego względu stosowanie się do zasad diety bezglutenowej nie jest proste- wymaga uważnego czytania etykiet i dokładnego sprawdzania składu każdego produktu.

Co więcej, jak każda dieta oparta na eliminacji określonych pokarmów musi być zbilansowana i układana tak, by dostarczać wszystkich potrzebnych składników odżywczych. Glutenowe produkty zbożowe muszą zostać zastąpione tymi, które glutenu nie zawierają- to ryż, kukurydza, gryka. Lepiej unikać żywności mocno przetworzonej, wybierając składniki jak najbardziej naturalne i z nich komponować swoje codzienne menu.

Należy zadbać o to, by w jadłospisie znalazły się produkty ze wszystkich grup, a szczególnie świeże warzywa i owoce. Nie może zabraknąć też mięsa, ryb, jajek, mleka oraz jego przetworów. W diecie powinny się znaleźć także nasiona, orzechy i zdrowe tłuszcze. Warto pamiętać o tym, że im mniej przetworzoną żywność spożywamy, tym jest on zdrowsza i mniejsze jest ryzyko, że będzie zawierać dodatek w postaci glutenu.

Dieta bezglutenowa – dla kogo?

Dieta bezglutenowa budzi wiele kontrowersji, ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników.

Taki sposób żywienia jest odpowiedni dla osób, u których stwierdzona została alergia na gluten lub chorujących na celiakię. Jest to choroba mająca podłoże genetyczne, w przebiegu której spożywanie glutenu uszkadza błonę śluzową jelita cienkiego i prowadzi do zaburzeń wchłaniania pokarmu. W takich sytuacjach stosowanie diety bezglutenowej nie jest wyborem, a koniecznością i jedynym sposobem leczenia.

W przypadku, gdy wyżej wymienione choroby nie zostały potwierdzone rezygnacja z glutenu nie jest konieczna, a wręcz może nieść ze sobą pewne zagrożenia. Nie zaleca się ulegania modzie i stosowania restrykcyjnych diet bez konsultacji z lekarzem, gdyż może to prowadzić do niedoborów żywieniowych.

Jeżeli więc nie obserwujemy u siebie niekorzystnych objawów po spożyciu glutenu, to nie ma większego sensu eliminowanie go z diety. W osiągnięciu szczupłej sylwetki i dobrej formy pomoże natomiast zbilansowana i pełnowartościowa dieta bez konieczności rezygnacji z ulubionych pokarmów.

Źródło pomocne w opracowaniu artykułu:

Dietetyk.edu.pl – http://dietetyk.edu.pl/dieta-moda-czy-koniecznosc/